شرکتهای مادر تخصصی _ هلدینگ ) در جهانگردی

 شرکت هاي مادر تخصصي( هلدينگ)گردشگري منطقه اي

  مقدمه

امروزه گردشگري در حال تبديل شدن به يكي از ارکان اصلي توسعه در جهان است. بسياري از برنامه‌ريزان و سياست‌گذاران توسعه نيز از صنعت گردشگري به عنوان يكي از عوامل تاثيرگذار بر توسعه پايدار ياد مي‌كنند. البته اين صنعت علاوه بر جنبه اقتصادي، عامل مهمي در پيشبرد اهداف اجتماعي و فرهنگي نيز محسوب مي‌شود. كشورهاي مختلف با اهداف گوناگوني اقدام به توسعه گردشگري مي‌نمايند، دامنه اين اهداف از اقتصاد، فرهنگ، اجتماع تا اهداف سياسي و تبليغاتي براي كشورها يا دولتها گسترده شده است. شايد به همين دليل است که اغلب کشورها به گردشگري به عنوان يک ضرورت نگاه مي کنند و براي نيل به اهداف خود از تمامي ظرفيت ها و امکانات بهره مي برند( داغستاني،سعيد؛ 1386).
نگاهي به آمار تعداد گردشگران جابجا شده در سطح بين الملل و ميزان درآمد‌زايي و اشتغال‌زايي آنها همچنين سطح وسيع تعاملات فرهنگي بين جامعه ميهمان و ميزبان، جايگاه صنعت گردشگري را در تعاملات ملي و بين‌المللي، نمايان مي‌سازد.( سازمان جهاني جهانگردي، 2007) اين تغييرات را مي توان در مباحث عرضه و تقاضا جستجو و دلايل آن را تبيين نمود. بر اساس پيش‌بيني‌هاي سازمان جهاني جهانگردي (WTO)، جابجايي گردشگران بين‌المللي در سطح جهان از 528 ميليون نفر در سال 1995 به 1018 ميليون نفر در سال 2010 افزايش خواهد يافت و با توجه به رو به رشد بودن اقتصاد جهاني و وجود چشم‌اندازي روشن براي اقتصاد جهان، رشد ساليانة صنعت گردشگري تا سال 2015 بالغ بر 6/4 درصد خواهد بود.همچنين طبق برآورد شوراي جهاني جهانگردي و سفر (WTTC) ارزش صنعت گردشگري جهان در سال 2005 به 2/6 تريليون دلار رسيده است که بدين ترتيب 4/5 درصد نسبت به سال قبل از آن، افزايش داشته و در نتيجه براي 305 ميليون نفر، يعني معادل 11 درصد از كل اشتغال جهاني، در صنعت گردشگري اشتغال ايجاد گرديده است.
بر اساس اين گزارش، درآمد صنعت گردشگري در خاورميانه که در سال 2004 در حدود 5/108 ميليارد دلار برآورد شده است، تا سال 2014 به 193 ميليارد دلار افزايش خواهد يافت. همچنين پيش‌بيني مي‌شود تقاضا براي سفر نيز بين سال‌هاي 2005 و 2014، به ميزان 9/3 درصد در سال افزايش پيدا نمايد. همچنين از کل سرمايه‌گذاري‌هاي ايران در سال 2004، تنها 4/4 درصد آن به بخش گردشگري اختصاص يافت که بدين ترتيب، دولت جمهوري اسلامي ايران پس از دو کشور سريلانکا و بحرين از نظر عدم توجه به اين صنعت قرار گرفته است. حجم کل سرمايه‌گذاري ايران در اين بخش طي سال 2004 نيز معادل 8 درصد رشد واقعي ايران در اين سال بوده است.
در سال 2005 ميلادي نيز با سفرِ بيش از 806 ميليون گردشگر به كشورهايِ مختلف، درآمدي در حدود 700 ميليارد دلار وارد چرخة اقتصاديِ كشورها شده است. در سال 2005سهم ايران ازتعداد گردشگران در حدود 7/1 ميليون نفر بوده كه درآمدي معادل 1074 ميليون دلار عايد كشور شده است. اين در حالي است كه سهم گردشگري منطقة خاورميانه در كل جهان، 1/3 درصد يا 27 ميليون و 600 هزار مسافر بوده است.

شرکت مادر تخصصي در گردشگري به شرکتهايي با هدف اعمال کنترل و مديريت اجزاء تشکيل دهنده صنعت گردشگري در غالب يک يا چند شرکت تابعه گفته مي شود. بايد توجه داشت که شرکت مادر تخصصي نوعا به شکل سهامي اداره مي گردد، مشخص است که شرکت هلدينگ، مستقيما محصول( کالا يا خدمت )عرضه نمي کند و دارايي هاي شرکت هلدينگ سهام شرکتهاي تابعه است. در حقيقت شرکت هلدينگ ستاد فرماندهي شرکتهاي تابعه است. بنابراين بايد داراي بينشي وسيع از کسب و کار شرکتهاي تابعه باشد تا بتواند شرکتهاي تحت فرمان خود را در مسير ارزش آفريني و هم افزايي به طور کارآمد هدايت و رهبري کند. ادامه دارد...................

 

 
سعيد داغستانی - همايش بين المللی سند چش انداز 1404


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 27 شهريور 1391برچسب:شرکتهای مادر تخصصی _ هلدینگ ) در جهانگردی , | 8:47 | نويسنده : سعيد داغستاني |